Jeg skal da starte med at beklage, at hverken hr.
Jakob Axel Nielsen eller for den sags skyld hr.
Per Ørum Jørgensen fra Det Konservative Folkeparti havde mulighed for at være til stede.
For ellers kunne de nemlig have fået anledning til at forklare, hvordan den konservative ordførertale i dag hænger sammen med deres synspunkter og udtalelser i medierne, hvor de jo sådan set meget klart har sagt, at hvis de havde vidst det, de ved nu, var man slet ikke startet på den her proces, fordi de mener, det er vigtigt at have DONG som et statsligt selskab, som er i stand til at agere både i forhold til at sikre forsyninger og i forhold til at sikre yderligere udbygning med vedvarende energi, og at de sådan set har erkendt, at konsekvensen af at sætte DONG på aktier vil være, at man vil have meget vanskeligt ved at fastholde DONG i den funktion.
Men det kan jo godt være, det er rimeligt, at der skal være forskel på, hvad man siger til medierne, og hvad man sender en vikarierende ordfører, som vi så af gode grunde ikke kan stille spørgsmål til, herned i salen for at sige.
Det kan vi sikkert finde en anden god anledning til at drøfte.
Det andet, jeg vil sige, er, at jeg forstod på Socialdemokraternes ordfører, at tiden er løbet fra vores forslag.
Og det er rigtig spændende at få at vide, at tiden er løbet fra et forslag, der handler om, at man ikke skal gennemføre en aktienotering af DONG, fordi finansministeren for tiden har udsat beslutningen.
Man kunne vel lige så godt stille sig selv det spørgsmål, om tiden ikke var løbet fra den aftale, man har, om, at man skal gennemføre aktienoteringen, når nu der er en udbredt opfattelse langt ind i hvert fald det ene af regeringspartierne af, at den beslutning er truffet.
Når hr.
Jakob Axel Nielsen siger, at hvis man havde vidst det, man ved i dag, havde man aldrig truffet beslutningen, så lad os bare sige og erkende, at det er, fordi der er sket nogle forandringer, der gør, at det vil være fornuftigt at træffe en ny beslutning.
Jeg synes sådan set også, at debatten i dag med alle de partier, som Socialdemokraternes ordfører dækker, har vist, at meget tyder på, at tiden er inde til, at man kan træffe en ny beslutning.
Man kan endda gøre det uden at indrømme, at det var Enhedslisten, der havde ret i sin tid, fordi man så bare kan konstatere, at tiderne har forandret sig.
Så jeg vil sige det på den måde, at hvis tiden løb fra alle Enhedslistens forslag på samme måde, som den er løbet fra det her, lever jeg sådan set rigtig godt med det, fordi meget jo tyder på, og det er der også nogle der har været inde på, at det godt kan være, at Enhedslistens forslag bliver den realitet, der kommer til at eksistere i fremtiden.
Vi tror bare, at det ville være langt mere fornuftigt, hvis man traf en beslutning om, at det var sådan, det skulle være, for så kunne man også begynde at agere i forhold til de mindretalsaktionærer, der er i DONG, og overveje at diskutere med dem, hvilken rolle de ser at DONG skal have i fremtiden.
Jeg mener sådan set, at muligheden for at få en situation, hvor man har en langsigtet investeringspolitik, som også har andre formål end her og nu at give overskud til aktionærerne, lige præcis med den ejersammensætning, der er i DONG nu, måske er til stede, hvorimod jeg da er helt sikker på, at finansministeren har fuldstændig ret i, at hvis man sætter DONG-aktierne på Børsen og får dem solgt der, vil man selvfølgelig få en række aktionærer ind, som vil henvise til, at DONG har at opføre sig på den måde, som ethvert andet privat firma gør, nemlig at tjene så mange penge som muligt på den korte bane.
Og det er jo en af de afgørende forskelle her.
Der er sådan set ikke nogen – jeg har ikke hørt nogen i hvert fald – som har givet udtryk for det synspunkt, at DONG skulle begynde at opføre sig på en måde, som var økonomisk dum, tåbelig osv.
Jeg synes bare, vi har en klar erkendelse af, at den nødvendige omstilling af energiproduktionen til vedvarende energi og de investeringer, der skal foretages for at sikre energiforsyningen i Danmark på lang sigt, kræver nogle langsigtede investeringer, som det måske kan være svært at sikre sig at et børsnoteret, helt almindeligt firma gennemfører, uanset om staten har aktiemajoriteten i DONG.
I grunden sagde finansministeren det meget klart, nemlig at et eller andet sted er det fuldstændig ligegyldigt, om man har aktiemajoriteten.
Det afgørende er, om dette aktieselskab handler anderledes end andre kommercielle virksomheder, og det synes finansministeren ikke at det skal gøre.
Vi har også set konsekvenserne af det i en række af de handlinger, DONG har udført.
Men det synes vi at det skulle, og med jævne mellemrum hører vi jo også partierne – i hvert fald partierne i oppositionen – give udtryk for, at det er de sådan set enige med os i.
Og så har vi på det sidste altså også hørt Det Konservative Folkeparti give udtryk for det.
Nu er jeg godt klar over, at det er sent, og der er en tradition for, at DONG-debatter foregår sent – har jeg bemærket ved at kigge i de historiske papirer.
Jeg skal bare sige, at når det ikke endte sådan, at DONG tilbage i 2007-08 nåede at komme på aktier, inden den økonomiske krise startede op, om jeg så må sige, var der jo primært to årsager til det.
Der var et valg, der kom i vejen og forsinkede processen, og der var det, at Enhedslisten sikrede, at sagen kom ned i Folketingssalen med den forsinkelse, det også medførte.
Det er vi sådan set glade for, selv om der sikkert var nogle, der dengang mente, at vi også spildte deres tid om aftenen der.
Vi lever sådan set også godt nok med, at vi om fredagen lige før jul blev stemt ned med alle stemmer mod vores to.
Det blev besluttet, at DONG skulle på Børsen.
Så blev det trukket tilbage, og så kan man sige, at Enhedslisten alligevel endte med at få det, som vi ville have det.
Men vi har ikke den store tillid til, at det kan lade sig gøre hver eneste gang.
Og uanset hvad Socialdemokraterne siger, uanset hvad SF siger, uanset hvad Det Radikale Venstre siger, er realiteten, at man har en aftale om, at DONGs aktier skal på børsen.
Det har man, indtil man opsiger den aftale.
Det betyder også, at det sådan set er udviklingen på de finansielle markeder, der afgør, hvornår det i givet fald sker, og ikke Socialdemokraterne, SF og Det Radikale Venstre, for hvis det var det, kunne vi være trygge.
Og hvis det var sådan, at den konservative ordfører på det her område kunne få tid til at komme forbi Folketingssalen og give udtryk for sine synspunkter engang ved lejlighed, kunne der måske også etableres en sammenhæng mellem det, man siger i medierne, og det, man siger herinde, og så ville det jo også se ret fornuftigt ud.
Jeg kan konstatere, at vores beslutningsforslag næppe bliver vedtaget, og jeg kan forsikre for, at ethvert forsøg på at igangsætte processen med at få DONG-aktier på Børsen vil blive mødt med den samme reaktion som sidste gang.
Vi sørger for at få det ned i Folketingssalen, og vi sørger for at få så meget debat om det som muligt, og så må vi jo se, om vi på den måde kan kaste grus i maskineriet endnu en gang.
Det betragter vi i den her sag som en stærkt samfundsnyttig indsats, som vi gerne yder.