Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 4
Offentligt
208719_0001.png
208719_0002.png
208719_0003.png
208719_0004.png
208719_0005.png

NOTAT

Til:CC:Fra:
Det udenrigspolitiske Nævn
J.nr.:Bilag:
104.Irak.217. oktober 2005
Udenrigsministeriet/Forsvarsministeriet/JustitsministerietForeløbige konklusioner fra fact-finding missionen til Basra den 19.-27. september 2005
Dato:
Emne:
Resumé: Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Rigspolitiet gennemførte den 19.-27. september 2005 enfælles fact-finding mission til Basra i det sydlige Irak. Formålet var at specificere den videre danske genopbyg-ningsindsats i Basra-området som opfølgning på aktstykke 158, hvormed der blev bevilget 250 mio. kr. til an-den fase af den danske bistand til Irak i perioden 2005-2008.De operationelle vilkår for gennemførelse af genopbygningsindsatsen i den sydlige del af Irak er meget vanskelige.Det er dog vurderingen, at det fortsat er muligt at gennemføre civile genopbygningsaktiviteter i Irak, forudsat derikke sker en væsentlig længerevarende forværring af sikkerhedsforholdene. Det har afgørende betydning at sikrestørst mulig brug af irakiske strukturer og samarbejdspartnere, samt et fortsat tæt samarbejde mellem den civileog militære indsats. På baggrund af fact-finding missionens indtryk vil mulighederne for et fortsat dansk politi-træningsprogram i Irak blive vurderet nøje de kommende uger.

1. Vilkår for gennemførelse af genopbygningsindsatsen

De operationelle vilkår for gennemførelse af genopbygningsindsatsen i den sydlige del af Irak ermeget vanskelige. De seneste to år har danske rådgivere kun haft mulighed for at bevæge siguden for det sikrede område – hvor den civile danske styringsenhed er placeret sammen med deamerikanske og britiske konsulater, samt FN – under militær beskyttelse tilvejebragt af et be-skyttelseshold fra forsvaret.I den seneste tid har der været et øget antal vejbomber i og omkring Basra by, samt enkelte di-rekte morter- og raketangreb mod området omkring styringsenheden. Fact-finding missionenhar dog ikke kunnet vurdere, om der er tale om en midlertidig forværring eller en permanenttendens. De seneste to uger har de civile rådgivere måtte opretholde et midlertidigt udkørsels-forbud og flyves ud til bataljonen i forbindelse med transport rundt i provinsen.Under selve fact-finding missionen blev sikkerhedssituationen yderligere skærpet af aktionenden 19. september, hvor britisk militær undsatte to tilbageholdte britiske soldater i Basra by.
Dette medførte begrænsninger i missionens program, især mulighederne for samtaler med deirakiske samarbejdspartnere i Basra by. Grundet en stor indsats fra bataljonen og den civile sty-ringsenhed lykkedes det dog at gennemføre størstedelen af programmet.Gennemførelsen af den civile genopbygningsindsats påvirkes samtidig af den begrænsede kapa-citet hos de irakiske myndigheder, hvor nye politiske og administrative strukturer i vid udstræk-ning skal bygges op fra grunden. Desuden har traditionelle samarbejdspartnere, såsom FN ogudenlandske NGO’er, fortsat kun i meget begrænset omfang internationalt personel i Basra-området p.g.a. den vanskelige sikkerhedssituation.

2. Genopbygningsaktiviteter

Trods de vanskelige operationelle vilkår er det fact-finding missionens vurdering, at det fortsater muligt at gennemføre civile genopbygningsaktiviteter i Irak, forudsat der ikke sker en væsent-lig længerevarende forværring af sikkerhedsforholdene. Det seneste år er det lykkedes at tilpassede dansk finansierede projekter, så gennemførelseshastigheden har kunnet øges. Følgende prin-cipper har ligget til grund for tilpasningen og identifikationen af nye projekter:Størst mulig brug af irakiske strukturer og samarbejdspartnere: Irak er i besiddelse af mangeteknisk dygtige samarbejdspartnere, som er i stand til at forberede og gennemføre projekterpå forskellige områder. Samtidig er det afgørende at inddrage de irakiske politiske og admini-strative institutioner bl.a. for at sikre den nødvendige bæredygtighed af projekterne, ogsåselvom det kan være med til at sinke gennemførelseshastigheden. Der er især behov for dan-ske rådgiveres involvering i forbindelse med vejledning om projektformulering og monitore-ring af aktiviteterne.Synlige resultater for den irakiske befolkning: Det er vigtigt at vise den irakiske befolkning atder sker forbedringer i dagligdagen, herunder gennem projekter som kan fremme beskæfti-gelsessituationen. Hensynet til synlighed har betydning i forbindelse med valg mellem pro-jekter, der alle opfylder de nødvendige bistandsfaglige forudsætninger.Fokus på relativt simple og gennemførlige projekter: På grund af de vanskelige operationellevilkår og ønsket om at sikre den langsigtede bæredygtighed af de civile genopbygningspro-jekter vil der være fokus på relativt simple og gennemførlige projekter på de neden for nævn-te områder, hvor der ligeledes tages hensyn til tidsperspektivet for den danske genopbyg-ningsindsats i Irak.Den fremtidige danske bistandsindsats bygger videre på de aktiviteter, som er blevet igangsat iløbet af de foregående to år, bl.a. med fokus på

fremme af menneskerettigheder og demo-

krati, retssektorreformer, mindre infrastrukturprojekter,

samt

humanitær bistand.

Der-udover vil støtten til

landbrugssektoren

og

nærområdeindsatsen

til de hjemvendende flygt-ninge og internt fordrevne blive opprioriteret i den kommende periode. En mere udførlig over-sigt over den fremtidige danske bistandsindsats er vedhæftet.
- 2-
Blandt de projektaktiviteter, som fact-finding missionen fokuserede på, kan fremhæves:Landbrug: Landbruget har traditionelt spillet en væsentlig rolle i den irakiske økonomi, ikkemindst i den sydlige del af landet, der har været hjemsted for en betydelig fødevareproduktion.Hovedfokus vil ligge på en række større kunstvandingsprojekter i Basra-området, og der erendvidere afsat midler til pilotprojekter inden for f.eks. dadelproduktion, tomatdyrkning ogetablering af andelsforeninger. Kunstvandingsprojekterne vil blive gennemført af irakiske en-treprenører efter udbudslicitation. I forbindelse med dataindsamling under forberedelsen afprojekterne, og den efterfølgende monitorering, lægges der op til et tæt samarbejde med batal-jonen. Der er foreløbigt afsat op til 30 mio. kr. til programmet.Local Governance Fund: I løbet af sommeren er den såkaldte ’The Local Governance Fund’(LGF) blevet igangsat under den bilaterale nærområdebistand, der har til formål at finansieremindre projekter identificeret og gennemført af de demokratiske valgte lokalråd i Basra provins.Der er foreløbigt igangsat to projekter, men flere projekter er i pipelinen og vil løbende blivegodkendt. Projekterne ligger mellem USD 70.000-100.000. Projekterne forberedes af irakiskeingeniører og gennemføres af lokale firmaer. Den civile styringsenhed vil i samarbejde med ba-taljonen monitorere projekterne.NGO-huset i Basra: Dansk Institut for Menneskerettigheder (DIMR) har fået midler til at støt-te civilsamfundsgrupper i Basra-området gennem træning og rådgivning, herunder etablering afet NGO-hus i Basra og opbygningen af et netværk af kvindeorganisationer i det sydlige Irak.NGO-huset drives udelukkende af irakiske medarbejdere og har fået etableret en kontaktfladetil ca. 200 NGO’er, hvoraf mange har modtaget træning.Under fact-finding missionen blev regeringens ’nul-tolerance’ politik overfor korruption ind-skærpet over for alle danske civile og militære aktører.

3. Den danske polititræningsindsats i Basra

Et særligt spørgsmål for missionen var den danske polititræningsindsats. Fact-finding missio-nens samtalepartnere tegnede generelt et billede af den irakiske politistyrke i Basra by som væ-rende infiltreret og i et vist omfang kontrolleret af lokale militser. Ifølge samtalepartnere indenfor koalitionen er det et forhold, man først i løbet af den seneste tid i fuldt omfang er blevetbekendt med, og som må ses i lyset af lokale magtkampe frem til afstemningen om forfatningenog det efterfølgende parlamentsvalg senere i år. Endvidere indikerer første- og andenhånds vid-neudsagn ifølge FN vedvarende systematisk brug af tortur under afhøringer på enkelte politista-tioner i en række irakiske byer, herunder Basra.Det vurderedes, at der er forskel på den irakiske politistyrke i Basra by og i den resterende delaf provinsen, herunder de dele hvor den danske polititræningsindsats har været koncentreret,om end oplysningerne er behæftet med stor usikkerhed. Både de irakiske og internationale sam-talepartnere roste kvaliteten af den internationale polititræning i de sydlige provinser, herunderDanmarks træning af mellemledere ved det regionale politiakademi og den opfølgende monito-
- 3-
rering ude på politistationerne nord for Basra. Det blev understreget, at opbygningen af en mo-derne irakisk politistyrke fra begyndelsen var forudset til at vare mange år, og at de progressivereformkræfter inden for politistyrken havde behov for en fortsat international træningsindsatsfor at skabe et fodfæste. Desuden vurderedes de irakiske deltagere på kurserne ved det regiona-le træningsakademi kun i begrænset omfang at være rekrutteret fra militserne (som i højere gradplacerer deres folk direkte på politistationerne).I den nuværende situation, hvor militserne vurderes at have kontrol over betydelige dele af Bas-ra politi – og i mindre udstrækning også må antages at have væsentlig indflydelse i den reste-rende del af provinsen – vil det imidlertid være vanskeligt for de trænede politifolk at kunneanvende deres nye færdigheder til progressive reformer af politiarbejdet. Der er tilmed en risikofor, at militserne vil kunne anvende en række af de nye kvalifikationer til at styrke kontrollenmed den irakiske befolkning (’dual use’), bl.a. gennem effektivisering af politiets daglige ar-bejdsgange. Man vil derfor ved den eventuelle tilrettelæggelse af den fremtidige politiindsatsnøje skulle målrette indsatsen mod de progressive elementer i politistyrken, f.eks. i et samarbej-de med EU’s nye polititræningsindsats i Irak, JUSTLEX. Det nuværende danske polititrænings-program udløber ved udgangen af 2005.

4. Samtænkning mellem den civile og militære indsats

Der har fra begyndelsen af det danske engagement i Irak været etableret et tæt samarbejde mel-lem den civile og militære indsats. Som opfølgning på regeringens Irak-analyse fra april 2005 erder de seneste måneder generelt sket en decentralisering af samarbejdet, således at de danskecivile og militære aktører i Basra-området i vid udstrækning koordinerer direkte med hinanden.Der er etableret regelmæssige koordinationsmøder mellem den civile styringsenhed og den dan-ske bataljon. Blandt hovedelementerne i samtænkningen kan fremhæves:Støtte til civile rådgivere: Danmark har etableret en civil styringsenhed i Basra, hvor der pånuværende tidspunkt er ansat fem langtidsrådgivere til at bistå de irakiske samarbejdspartne-re, identificere og igangsætte konkrete projektaktiviteter, samt monitorere gennemførelsenaf projekterne. Desuden vil det i perioder fortsat være nødvendigt at udsende korttidsrådgi-vere, som vil skulle indkvarteres, beskyttes og transporteres af bataljonen. Henset til sikker-hedssituationen vil arbejdsmulighederne for de permanente rådgivere ved den civile sty-ringsenhed og besøgende korttidsrådgivere i høj grad afhænge af deres mobilitet i området.Bataljonens monitorering af projekter og dataindsamling: Bataljonen kan bistå med monito-reringen af de civile genopbygningsprojekter og dataindsamling til brug for formulering afnye projektaktiviteter. Dette kan bl.a. integreres i bataljonens almindelige patruljering i ope-rationsområdet. De konkrete opgaver vil blive drøftet i den faste koordinationsgruppe.Projekter faciliteret af bataljonen: Under missionen var der mulighed for at gennemgå denye retningslinjer for civilt-militært samarbejde. Retningslinierne giver chefen for den dan-ske bataljon en decentral beslutningskompetence ved mindre projekter på op til 25.000 USdollars, idet større projekter skal henvises til den civile styringsenhed. Bataljonen oplyste, at
- 4-
der var en række projekter under forberedelse, herunder især relateret til istandsættelse afskoler. Udenrigsministeriet er parat til at overføre yderligere midler ved forsvarets anmod-ning herom.Der er oprettet en særlig støtte- og samtænkningsenhed ved bataljonen, som bl.a. skal identifi-cere kommende projekter. Soldaterne i støtte- og samtænkningsenheden har modtaget en mål-rettet uddannelse inden udsendelse 20. august 2005. Udover denne enhed kan bataljonen situa-tionsbestemt støtte og/eller gennemføre samtænkningsindsatser i operationsområdet med øvri-ge enheder fra bataljonen.

5. Opsummering

Det er fact-finding missionens vurdering, at det trods de vanskelige operationelle vilkår fortsatvil være muligt at gennemføre civile genopbygningsaktiviteter i Basra-området, forudsat derikke sker en væsentlig længerevarende forværring af sikkerhedsforholdene.På baggrund af fact-finding missionens indtryk vil mulighederne for et fortsat dansk polititræ-ningsprogram i Irak blive vurderet nøje de kommende uger.
Udenrigsministeriet/Forsvarsministeriet/Justitsministeriet
- 5-