Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 30
Offentligt
232344_0001.png
232344_0002.png
232344_0003.png
232344_0004.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 19. december 2005
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005.

1. Finansielle perspektiver 2007-2013

Som forudset behandledes punktet om de finansielle perspektiver kort under forberedelsen afDet Europæiske Råd og ikke som et selvstændigt punkt. Formandskabet slog fast, at størstede-len af tiden på Det Europæiske Råds møde ville blive anvendt til forhandlingerne om de finan-sielle perspektiver, og at formandskabet var meget opsat på opnå en løsning, men at manøvre-rummet var begrænset, hvorfor det ville blive svært.Formandskabet fandt, at drøftelsen på udenrigsministerkonklaven den 7. december 2005 havdeværet nyttig. Herudover havde formandskabet haft bilaterale samtaler på alle niveauer og togfortsat imod yderligere kontakter.Formandskabet ville på denne baggrund fremlægge et revideret kompromisforslag onsdag den14. december således, at alle medlemslande havde 24 timer til at sætte sig ind i ændringerne in-den Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Der var ingen bemærkninger til de briti-ske oplysninger.

2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005

Meget kort gennemgang af formandskabets seneste konklusionsudkast. I forhold til det forelig-gende udkast til konklusioner var der ingen overraskelser eller nye udmeldinger under behand-lingen af punktet. Vedrørende migration og spørgsmålet om allokering af midler fra naboskabs-instrumentet til styring af migrationsstrømme var der fortsat betydelig uenighed. Der var sti-gende støtte til en tekst i konklusionerne vedr. konsulært samarbejde. Ingen delegationer togspørgsmålene om servicedirektivet, arbejdstid eller nedsat moms op.

3. EU’s udvidelse

- Kandidatstatuts til MakedonienPå baggrund af Rådets første foreløbige drøftelse om status for EU's udvidelse var der enighedom at byde Kommissionens udvidelsespakke velkommen som et godt grundlag for en nødven-dig, videre drøftelse i 2006. Endvidere fremhævedes følgende væsentlige elementer for det ud-videlsesrelaterede arbejde: Forankring og sikring af støtte til udvidelsesprocessen i EU; effektivanvendelse af betingelser på fair og strikt vis, og; opmuntring til landene i det vestlige Balkanom at fastholde reformsporet gennem klart signal om landenes europæiske perspektiv.
2
Beslutning om Kommissionens anbefaling af tildeling af kandidatstatus til den tidligere jugosla-viske republik Makedonien ville først blive taget på Det Europæiske Råd den 15.-16. december2005.

4. EU's Afrika-strategi

Der var bred opbakning til EU’s Afrika-strategi, som blev videresendt til Det Europæiske Rådmed henblik på vedtagelse den 15.-16. december 2005. Enkelte mindre justeringer blev foreta-get i teksten. Fra dansk side fik man styrket referencen til FN’s 2015 Mål.

5. Etiopien/Eritrea

Der blev vedtaget rådskonklusioner, hvor man udtrykker bekymring over Eritreas beslutningom at udvise alle vestlige medlemmer af UNMEE og støtter FN’s krav om en omgående ogbetingelsesløs omstødelse af beslutningen. Samtidig understreges, at Etiopien må tage skridt tilat muliggøre en demarkering af grænsen.Der var under drøftelsen opbakning til det planlagte trojka-besøg i regionen den 15.-17. de-cember 2005 under ledelse af den britiske Afrika-minister Lord Triesman. Umiddelbart er derdog ikke udsigt til et besøg i Asmara, idet Eritreas præsident p.t. ikke ønsker at mødes med de-legationen.

6. Det vestlige Balkan/Kosovo

Der blev vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan med fokus på Vestbalkan-landenes udvikling og fremskridt i forhold til stabiliserings- og associeringsprocessen samt derestilnærmelse til EU. Kommissionen og Rådssekretariatets fælles papir om status for planlægnin-gen af EU's fremtidige rolle i Kosovo blev hilst velkommen, som et godt udgangspunkt for devidere overvejelser. Desuden vedtagelse af nye europæiske partnerskaber for 2006 for hen-holdsvis Albanien, Bosnien-Hercegovina, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,samt Serbien og Montenegro, herunder Kosovo. Der blev endvidere noteret enighed om no-minering af Dr. Christian Schwarz-Schilling som afløser for Paddy Ashdown, som Høj Repræ-sentant/EU's Særlige Repræsentant i Bosnien-Hercegovina. Endelig blev det besluttet at for-længe Dr. Busek, som den særlige koordinator for Stabilitetspagten for Sydøsteuropa.

7. Irak

Punktet blev taget af dagsordenen.

8. Den europæiske naboskabspolitik

Kort redegørelse fra Kommissionen om fremskridt for den Europæiske Naboskabspolitik(ENP) i 2005 og udfordringer i de kommende år. Gennemførelsen af ENP var er alvor blevetiværksat i 2005, hvor flere partnerlande har indarbejdet ENP handlingsplaner i den nationaleplanlægning. Kommissionen har gjort fremskridt især i relation til Ukraine og Moldova, og poli-tisk dialog var styrket med en række Middelhavslande. I de kommende år vil ansvaret for poli-tikkens gennemførelse i høj grad ligge hos partnerlande, der har indgået ENP-handlingsplaner.EU’s opgave vil især være at forhandle udestående handlingsplaner på plads, åbne visse fælles-skabsinstrumenter for partnerlandene samt vedtage forordningen om et Europæiske Nabo- ogPartnerskabsinstrument med tilstrækkelige ressourcer til gennemførelse af intentionerne bag
3
ENP. En række medlemslande udtrykte påskønnelse af Kommissionens hidtidige indsats ogønske om, at det snart ville være muligt at færdiggøre næste række af handlingsplaner, især medlandene i Sydkaukasus. Flere understregede vigtigheden af fortsat fokus på Belarus.

9. WTO/DDA

Punktet blev taget af dagsordenen.

10. EU’s indsats mod terrorisme

Punktet blev vedtaget uden debat.

11. EU-Israel assosieringsråd

Punktet blev taget af dagsordenen.

12. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)

Rådet godkendte uden debat formandskabets fremskridtsrapport om arbejdet med den europæ-iske sikkerheds- og forsvarspolitik, der samtidig danner grundlag for det kommende østrigskeformandskab. I lighed med tidligere år erindrede Danmark om forsvarsforbeholdet.

13. Evaluering af gennemførelsen af EU’s retningslinier vedr. børn og væbnede kon-

flikter

Punktet blev vedtaget uden debat.

14. Udmøntning af FN-sanktioner vedr. Syrien

Rådet vedtog udkastet til fælles holdning om specifikke restriktive foranstaltninger over for vis-se personer, som mistænkes for at være involveret i mordet på den tidligere libanesiske premi-erminister Rafik Hariri.

15. Årlig evaluering af gennemførelsen af EU’s menneskerettighedspolitik

Punktet blev vedtaget uden debat.

16. EU-Kina rammeaftale - forhandlingsmandat

Rådet vedtog at autorisere Kommissionen til at åbne forhandlinger med Kina om en ny ram-meaftale for partnerskab og samarbejde og vedtog med henblik herpå det foreliggende forhand-lingsmandat.

17. Burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa

Behovet om en afklaring af burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa rejst af Fin-land og Østrig. Ingen drøftelse af spørgsmålet. Østrig stiler mod en afklaring på rådsmødet(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) i slutningen af januar.

18. EU’s Strategiske Partnerskab med Middelhavsområdet og Mellemøsten

Punktet blev vedtaget uden debat.

19. Præsentation af programmet for de østrigske og finske formandskaber i 2006

Kort præsentation fra østrigsk og finsk side
4

20. Indgåelse af EU-Thailand partnerskabs- og samarbejdsaftale

Punktet blev taget af dagsordenen.

21. Eventuelt

Østjerusalem

Desuden drøftedes under frokosten punktet om offentliggørelse af en EU-analyse om Østjeru-salem. Danmark støttede en sådan offentliggørelse. Imidlertid opnåedes der ikke enighed omoffentliggørelsen.

Fugleinfluenza

Rådet modtog en summarisk oversigt fra formandskabet over arbejdet vedrørende fugleinflu-enza og influenzapandemi på EU-plan, der opridser diverse beredskabstiltag under overvejelseog forslag til yderligere samarbejde i tilfælde af en forværret situation.