Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr
:
:
5. december 2005
003
-
393
Folketingsmedlem Tina Pedersen (Dansk Folkeparti) har den 24.nove mber
2005 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 1130, som jeg hermed skal be-
svare.
Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.
Spørgsmål nr. S 1130:
"Kan ministeren bekræfte, at SAAB s nye 9,5 - Biopower kan køre lige så
langt på 1 liter ethanolblanding (E85) som på 1 liter fossilt brændstof, og
kan ministeren bekræfte, at brugen af E85 ned sætter CO2 -udslippet kraftigt
i forhold til brugen af fossil brændstof? "
Svar:
Saab oplyser, at man ikke har udført certificerede målinger af brændsto f-
forbruget ved anvendelse af E85. Mens der i EU benyttes en standardiseret
metode til måling af personbilers forbrug af benzin, jf. EU-direktiv
1999/100, eksisterer der endnu ikke en tilsvarende standardiseret metode til
at måle personbilers fo rbrug af E85.
Foreløbige og ikke-certificerede beregninger fra Saab indikerer, at en Saab
9-5 BioPower kø
godt 20pct.
kortere per liter E85 end per liter benzin.
En anden kilde, hjemmesiden www.miljofordon.org, som drives af Stock-
holm, Göteborg og Malmö Kommuner,angiver en forskel på op mod 30
pct.
Anvendelse af E85 i stedet for benzin nedsætter CO2-udslippet. Da E85
anvendes i særlige køretøjer,
er det principielt muligt at designe motorerne
til optimal udnyttelse af ethanol-benzin-blandingen, hvorved CO2-
gevinsten også bliver størst for den givne bi ltype.