Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K Dato J.nr : : 5. december 2005 003 - 393 Folketingsmedlem Tina Pedersen (Dansk Folkeparti) har den 24.nove  mber 2005 stillet mig følgende spørgsmål nr. S    1130, som jeg hermed skal be- svare. Svaret vedlægges i 80 eksemplarer. Spørgsmål nr. S   1130: "Kan ministeren bekræfte, at SAAB  ’s nye 9,5 - Biopower kan køre lige så langt på 1 liter ethanolblanding (E85) som på 1 liter fossilt brændstof, og kan ministeren bekræfte, at brugen af E85 ned  sætter CO2  -udslippet kraftigt i forhold til brugen af fossil brændstof?  " Svar: Saab oplyser, at man ikke har udført  certificerede målinger af brændsto   f- forbruget ved anvendelse af E85. Mens der i EU benyttes en standardiseret metode til måling af  personbilers forbrug af benzin, jf. EU-direktiv 1999/100, eksisterer der endnu ikke en tilsvarende standardiseret metode til at måle personbilers fo rbrug af E85. Foreløbige  og ikke-certificerede beregninger fra Saab indikerer, at en Saab 9-5 BioPower kø godt 20pct. kortere per liter E85 end per liter benzin. En anden kilde, hjemmesiden www.miljofordon.org, som drives af Stock- holm, Göteborg og Malmö    Kommuner,angiver   en forskel på  op mod 30 pct. Anvendelse af E85 i stedet for benzin nedsætter CO2-udslippet. Da E85 anvendes i særlige køretøjer, er det principielt muligt at designe motorerne til optimal udnyttelse af ethanol-benzin-blandingen, hvorved CO2- gevinsten også bliver størst for den givne bi  ltype.
Side 2 af 2 Anvendelse af E85 kræve  r særlige standere til optankning med E85 på be   n- zintankene. Selve bioethanol-delen af E85 er ikke 100 pct. CO2-neutral, når der tages højde for, at der  med de teknologier, der aktuelt anvendes i kommerciel produktion, udledes flere drivhusgasser ved tilvejebringelsen af bioethanol end ved tilvejebringelsen af benzin. Med venlig hilsen Flemming Hansen