Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-611 - 0066   Den Til Folketingets Skatteudvalg L   43 - Forslag til Lov om anvendelse af dobbeltbeskatningsaftale indgået mellem de danske erhvervsorganisationers kontor i Taipei og Taipeis repræsentationskontor i Danmark. Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1-6 af 7. november 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 1: Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvor den foreslåede aftale a d- skiller sig fra Danmarks ”normalaftale”, samt begrundelse for de anførte forskelle. Der ønskes selvfølgelig ikke medregnet forskelle, der udelukkende er begrundet i den særlige form (privat aftale). Spørgsmål 2: Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvor den foreslåede aftale a d- skiller  sig  fra  Danmarks  dobbeltbeskatningsaftale  med  Folkerepublikken  Kina, samt begrundelse for de anførte forskelle. Der ønskes selvfølgelig ikke medregnet forskelle, der udelukkende er begrundet i den særlige form (privat   aftale). Svar på spørgsmål 1 og 2: En dobbeltbeskatningsaftale er et kompromis mellem interesser, som ikke altid er sammenfaldende. Taiwans interesser i dag er næppe de samme som de interesser, man i Folkerepublikken Kina havde, da den dansk-kinesiske dobbeltbeskatnings- overenskomst blev forhandlet for 20 år siden. Danske interesser anno 1985 og anno 2005 er næ  ppe heller de samme. I nedenstående skema opregnes de væsentligste forskelle mellem det    nuværende danske udkast til dobbeltbeskatningsoverenskomster og hhv. den dansk-kinesiske dobbeltbeskatningsoverenskomst og den aftale, der er omfattet af L 43. Dansk udkast Danmark-Kina L 43-aftalen Fast drifts- sted Bygge  og  anlægsa  r- bejder fast driftssted, hvis arbejder varer i mere  end  12  mån e- der Fristen er 6 måneder Fristen  er  6  mån e- der Kulbrinte Samme  frist  for  fast driftssted    som    for bygge- og anlægsa  r- bejder Ingen Samme    frist    for fast  driftssted  som for  bygge-  og  an- læg  sarbejder
Side 3 Kildeskat   af udbytter Moder/datter: 0 pct. Statslige   investerin- ger: 0 pct. Pensionsfonde: 5 pct. Andre   tilfælde:   15 pct. 10 pct. generelt 10 pct. generelt Kildeskat   af renter 0 pct. 10 pct. 10 pct. Kildeskat royalties 0 pct. 10  pct.,  omfatter an- vendelsen  af  teknisk udstyr    m.v.    (d.v.s. leasing) 10    pct.,    omfatter ikke    anvendelsen af   teknisk   udstyr m.v. (leasing) Pensioner Beskatning   i   kilde- staten Kun  sociale  pensio- ner beskattes i kilde- staten Beskatning i kilde- staten Udveksling af    oplysnin- ger Følger nyeste OECD-affattelse Følger daværende OECD-affattelse Følger nyeste OECD-affattelse Begrænsning af    aftalefor- dele (”LOB”) Findes ikke Findes ikke Er   medtaget   (art. 26)   p.g.a.   særlige forhold  i  Taiwans lovgivning Begrundelsen for afvigelserne er, at der er tale om forhandlingsresultater, hvor der har skullet findes et kompromis mellem modsat rettede interesser. Spørgsmål 3: Det bedes nærmere begrundet, at der i aftalens artikel 11 er tillagt kildestaten en muli  g- hed for 10 pct. i kildeskat på renter, når der ikke i Danmark er intern hjemmel til at p  å- lægge kildeskat på renter, der udbe   tales til skattepligtige i Taiwan.
Side 4 Spørgsmål 4: Det bedes oplyst i hvilket omfang, det forventes, at Danmark skal indrømme da nske skatteydere credit for sådanne 10 pct. kildeskat til Taiwan. Svar på spørgsmål 3 og 4: Begrundelsen er også her, at  der er tale om et forhandlingsresultat, hvor der har skul- let findes et kompromis mellem modsat rettede interesser. Hvis en dansk skatteyder modtager renter fra Taiwan, vil Taiwan kunne opkræve op til10 pct. i kildeskat, og den pågældende vil få credit for den t aiwanesiske kildeskat ved beskatningen i Danmark. Det kan den pågældende under alle omstændigheder få, jf. ligningslovens § 33. Med aftalen maksimeres Taiwans beskatning –  og dermed den skat, der skal gives cre- dit for i Danmark –  til 10 pct. Uden aftalen kunne Taiwan beskatte med den sats, man måtte ønske. Spørgsmål 5: Vedrørende artikel 12 bedes nærmere redegjort for omfanget af royalty omfattet af aft   a- len, sammenlignet med det smallere royaltybegreb i kildeskattelovens § 65 C, stk. 4, og det bedes nær  mere begrundet, at der i aftalens artikel 12 er tillagt kildestaten mulighed for 10 pct. kildeskat på former for royalty, hvor der ikke i Da nmark er intern hjemmel til at pålægge kildeskat, og der således ikke kan pålægges kildeskat på beløb, er udbet a- les til skattepligtige i Taiwan. Spørgsmål 6: Det bedes oplyst i hvilket omfang, det forventes, at Danmark skal indrømme da nske skatteydere credit for sådanne 10 pct. kildeskat til Taiwan.
Side 5 Svar på spørgsmål 5 og 6: Igen er begrundelsen, at der er tale om et forhandlingsresultat, hvor der har skullet findes et kompromis mellem modsat rettede interesser. I dansk skattelovgivning er begrebet royalties defineret som betalinger af enhver art, der modtages som vederlag for anvendelsen af eller retten til at anvende ethvert patent, varemærke, mønster eller model, tegning, hemmelig formel eller fremsti   l- lingsmetode eller som vederlag for oplysninger om industrielle, kommercielle eller videnskabelige erfaringer. I aftalen omfattet af L 43 omfatter begrebet royalties endvidere vederlag for anvendelsen af kunstneriske og videnskabelige ophavsret- tigheder samt betalinger for anvendelsen af en persons billede eller navn m.v. Hvis en dansk skatteyder modtager royalties fra Taiwan, vil Taiwan kunne opkræve op til10 pct. i kildeskat, og den pågældende vil få credit for den taiwanesiske kildeskat ved beskatningen i Danmark i det omfang, at royaltybeløbet er skattepligtigt her i landet. Det kan den pågældende under alle omstændigheder få, jf. li gningslovens § 33. Med aftalen maksimeres Taiwans beskatning –  og dermed den skat, der skal gives cre- dit for i Danmark –  til 10 pct. Uden aftalen kunne Taiwan beskatte med den sats, man måtte ønske.