Til lovforslag nr. L 31 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. november 2005 3. udkast (Betænkningsbidrag fra RV, SF og EL) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Befordringsordning) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2005 og var til 1. behandling den 11. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsminist e- ren  sendte  den  26.  august  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  (folketingsåret  2004 -05,  2.  samling) alm. del – bilag 147. Den 4. oktober 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høring    ssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige henvendelser fra: Dansk Friskoleforening, Forældre til elever på Ryomgaard Realskole, Frie Grundskolers Fællesråd, Hover-Torsted Friskole, Karstoft Friskole og Lyne Friskole. Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Hover-Torsted Friskole,
2 Karstoft Friskole og Lyne Friskole. Samråd Udvalget har stillet 2 samrådsspørgsmål til und   ervisningsministeren til mundtlig besvarelse. Mini- steren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 1. november 2005. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmålene. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til   undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.  Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede æn  dringsforslag. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at vi ifølge grundlovens §   76 i Danmark har undervisningspligt: »Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervi sning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen«. Der er således ikke nødvendigvis tale om et fravalg af distriktssk  olen, når forældre vælger at sætte deres børn i en fri skole. For Det Ra dikale Venstre er det sål edes principielt afgørende, at udgangspunktet er, at det ikke er afstanden til skolen, der betinger valget, men foræ   l- drenes indstilling, hvor man vælger mellem en fri skole og distriktsskolen/andre folkeskoler. De  r- med også sagt, at  vi finder at en ordning, hvor der gives befordring på lige vilkår som til distrikt  s- skolen,  er  den  rigtige.  Det  vil  betyde,  at  der  fortsat  gives  gratis  transport,  hvis  afstanden  mellem hjem  og  skole  overstiger  de  fælles,  fastsatte  grænser ,  eller  hvis  skolevejen  er  trafikfarlig  samt  til syge og invaliderede elever. Det er naturligvis rimeligt, at der, som der altid har været  , er en egenbetaling for selve undervis- ningen i en fri skole. Men det er centralt, at med ensartede transportregler for henholdsvis distrikts- skolen og en fri skole bliver der ikke tale om en prisdifferentiering baseret på afstand. Realiteten i regeringens første forslag og i det forslag, der følger af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, er alene, at det bliver dyrere for foræld  re at vælge  , at undervisningspligten opfyl- des i en fri skole. Aftalen med Dansk Folkeparti har gjort forslaget mindre vidtrækkende, men ta  n- kegangen er den samme. Det er endnu et eksempel på, at det bliver gjort dyrere for forældrene   , og dermed gives ringere vilkår for friskole rne. Det Radikale Venstre finder det afgørende, at forældre har rimelige muligheder for at oprette en fri skole –  både i forhold til økonomien og i forhold til de bureaukratiske krav, der stilles til vedtæ g- ter  osv.  Det  mest  afgørende  e r  naturligvis,  at  det  giver  muligheder  for,  at  der  kan  drives  en  hold- ningsbaseret skole, der adskiller sig fra folkeskolen. Men dertil skal også lægges, at når forældrene har muligheden for at oprette en fri skole, så er de også mere ligeværdige deltagere i diskussionen om, hvorvidt der skal være en folkeskole i landsbyen/kvarteret og om måden   , skolen skal fungere på. Det er allerede i dag et meget stort ansvar og en meget stor opgave at danne og drive en fri sk o- le. Derfor er det vores vurdering, at regeringens politik trækker i den forkerte retning. Der er i stedet brug for forenkling, dialog og samarbejde. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte  forslaget om at fjerne en stor del af be- fordringsgodtgørelsen til elever i de frie grundskoler. Lovforslaget medfører store økonomiske pr   o-
3 blemer for landets  frie  grundskoler og dermed for de  forældre  , som vælger denne form for skol  e- gang til deres børn. Henvisningen til en harmonisering mellem folkeskoler og friskolers ret til befordringsgodtgørelse stiller  SF  spørgsmålstegn  ved,  idet  en  elev  stadig  vil  modtage  befordringsgodtgørelse  til  sin  d   i- strikts-folkeskole,  hvis  eleven  har  en  farlig  skolevej  eller  tilstrækkelig  t  langt  til  distriktsskolen, mens eleven på den frie grundskole uanset  skolens beliggenhed mister sin befordringsgodtgørelse. SF anser det for vigtigt at støtte op om forældrenes grundlovssikrede ret til at bestemme over d   e- res børns undervisning o g finder det uheldigt, at man med dette forslag påfører mange frie grun  d- skoler store økonomiske problemer og dermed stiller de frie grundskoler ringere end folkeskolen. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Lovforslaget vil fjerne de frie skolers transporttilskud. På trods af ministerens ændringsforslag, vil det betyde mindre lighed mellem folkeskoler og friskoler, særlig i de tyndt befolkede om  råder. Lovforslaget giver derfor kun mening, hvis formålet reelt er at undgå  , at der oprettes en stribe fri- skoler  i  kølvandet  på  de  forventede  lukninger  af  en  række  mindre  folkeskoler efter  strukturrefor- men. Alle ved, at konsekvensen formentlig bliver, at der oprettes en række frie skoler i stedet i de mi  n- dre  bysamfund  til  erstatning  for  de  nedlagte  folkeskoler.  For  at  undgå  det te  kan  regeringen  f.eks. fjerne befordringstilskuddet og gøre det meget sværere for borgerne, at få deres børn på en fri sk ole i udkantsområderne. Enhedslisten kan ikke støtte regeringens forsøg på at fjerne de mindre skoler i de små bysamfund, og kan derfor ikke støtte lovforslaget. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres  opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  <>: Til § 1 1) I den under nr. 1 foreslåede ændring af    § 5, stk. 2, indsættes efter »stk. 3  «: »og 4«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3] 2) Nr. 5 affattes således: »5. I § 17 indsættes som stk. 3:
4 »Stk. 3. Skolen kan af egne midler yde befordringstilskud, herunder til ordninger, der er fæ  lles for skolens elever og andre frie grundskolers elever, f.eks. i form af en busrute.«« [Frivillige befordringstilskud, herunder til fælles befordringsordninger] 3) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 17 indsættes som   stk. 4: »Stk. 4. En kommunalbestyrelse, der i henhold til § 26 i lov om folkeskolen har etableret befor- dring for folkeskoleelever med skolebus, kan beslutte, at elever ved frie grundskoler kan benytte denne. Kommunalbestyrelsen kan opkræve be  taling herfor.«« [Frivillig kommunal transport af elever i frie grundskoler] 4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »02. I § 40 indsættes som 2. pkt.: »Det samme gælder afgørelser om anvendelse af bevillinger, der er afsat på finansloven. «« [Afskæring   af klageadgang] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter § 5, stk. 2, i den gældende lov må en fri grundskoles midler alene komme skolens skole   - og undervisningsvirksomhed til gode. Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslagene i nr. 2  og  3,  hvorefter  en  fri  grundskoles  midler  fremover  også  må  anvendes  til  at  give  befordringsti  l- skud, herunder til befordring af andre skolers elever og at oprette en fælles befordringsordning med andre skoler, f.eks. en fælles busrute.   Til nr. 2 Efter ændringsforslaget får en    fri grundskole mulighed for efter egen prioritering og af egne mid- ler dels at yde befordringstilskud til skolens egne elever, dels at indgå i samarbejde med andre sk o- ler om betaling for elevbefordring. Ændringsforslaget indebærer således, at en fri grunds koles mid- ler kan komme andre skolers elever til gode. Hvis to eller flere skoler slår sig sammen om en fællesbefordringsordning   , og der alene transpor- teres elever fra de pågældende skoler, er der tale om speciel rutekørsel, hvis kørslen udføres med en bus (motorkøretøj indrettet til befo  rdring af flere end 9 personer, føreren medregnet). Kørslen vil i så fald kr æ  ve tilladelse til speciel rutekørsel, jf. lov om buskørsel. Til nr. 3 Ændringsforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at elever på frie grundskoler kan  benytte  en  skolebus,  som  er  etableret  til  elever  i  folkeskolen.  Det  vil  give  mulighed  for,  at kommunalbestyrelsen  kan  udnytte  ledig  kapacitet  i  skolebusser.  Kommunalbestyrelsen  beslutter selv vilkårene for ordningen. Kommunalbestyr elsen beslutter ligeledes selv, hvilken betaling den vil opkræve for benytte  lsen. Efter forslaget i nr. 2 til nyt § 17, stk. 3, vil skolen af egne midler kunne betale kommunalbestyrelsen. Hvis skolen ikke betaler, herunder hvis forudsætningerne om økonomi og afstand, jf. forslaget til nyt § 17, stk. 3, i friskoleloven, ikke er opfyldt, kan forældrene selv væ l- ge at betale for ordningen.
5 Til nr. 4 Ændringsforslaget indebærer, at afgørelser, som skolerne, Deutscher Schul - und Sprachverein für Nordschleswig og Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler træffer om anvende  l- se af bevillinger, der er afsat på finansloven, ikke kan indbringes for undervisningsministeren. He r- efter vil det f.eks. være f  ordelingssekretariatet, som træffer den endelige   beslutning om anvendelsen af den pulje til nedsættelse af befordringsudgiften for elever i frie grundskoler  , der er indført i  hen- hold til aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2006 .   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Karin Nødgaard  (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S) Carsten Hansen (S)   Bjarne Laustsen (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Anne Baastrup (SF)   Majbrit Berlau (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 31 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren 2 Henvendelse af 3/10-05 fra Frie Grundskolers Fællesråd 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Kopi til orientering af undervisningsministerens svar på Finansudva l- gets spørgsmål L 175   - svar på § 20 spørgsmål 1   -3 (vedr. FFL 2006) 6 Henvendelse af 24/11-05 fra Forældre på Ryomgaard Realskole 7 Henvendelse af 25/10-05 fra Dansk Friskoleforening 8 Henvendelse af 28/10-05 fra Karstoft Friskole m.fl. 9 Til orientering undervisningsministerens svar på udvalgets alm. del  - spørgsmål 75 (folketingsåret 2004   -05, 2. samling) vedrørende det gennemsnitlige beløb pr. barn på landets privatskoler 10 Talepapir fra samrådet den 1/11 -05, fra undervisningsministeren 11 Meddelelse om materiale modtaget i forbindelse med Hover-Torsted Friskole m.fl. foretræde for udvalget den   1/11-05 12 1. udkast til betænkning 13 Henvendelse Frie Grundskolers Fællesråd 14 Ændringsforslag fra undervisningsministeren 15 2. udkast til betænkning 16 Notat vedrørende tilskud til befordring for elever i frie grundskoler, fra undervisningsministeren 17 Henvendelse af 24/11-05 fra Dansk Friskoleforening Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/10-05 fra Frie Grundskolers Fællesråd, til undervisningsministeren, og ministerens svar    herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/9-05 fra Forældre på Ryomgaard Realskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/10-05 fra Dansk Friskole- forening, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 28/10-05 fra Karstoft Friskole, og ministerens svar herpå
7 5 Spm. om kommentar til materiale modtaget i forbindelse med Hover- Torsted Friskoles m.fl. foretræde for udvalget d. 1/11  -05, til under- visningsministeren, [og ministerens svar herpå ] 6 Spm. om kommentar til henvendelse fra Frie Grundskolers Fællesråd, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-05 fra Dansk Friskole- forening, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 31 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om midler til befordringsgodtgørelse til eleverne på det tyske mindretals skoler i Sønderjylland på finan  sloven 2006, til un- dervisningsministeren B Samrådsspm. om redegørelse for konsekvenserne for friskolerne af en vedtagelse af lovforslaget, herunder for, om der forventes en nedgang i elevtallet på friskolerne og i antallet af friskoler, til undervisning s- ministeren