1. Familier og Forbrug 5. oktober 2005 j.nr. 321-27 MINFF/beba Høringsnotat om lovforslag nr. L 25 Forslag til lov om ændring af lov om social service (Nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til børn og pr   i- vat pa sning) Lovforslag nr. L 25 om nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel blev sendt til høring den 7. juli 2005 hos organisationer og myndi gheder med svarfrist den 15. august 2005. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har modtaget svar fra: Amtsrådsforeningen, BUPL, Børne  - og Kulturchefforeningen (KKF), Børner å- det, Daginstitutionernes LandsOrganisation (DLO), Dansk Socialrådgiverfo r- ening, Det Centrale Handicapråd, Fag og Arbejde (FOA), Frederiksberg Ko m- mune, FTF, KL, Københavns K ommune og  Landsforeningen af Forældre til Børn i Daginstitutioner (F OLA). Følgende havde ingen bemærkninger til lovforslaget: Amtsrådsforeningen, Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale Handicapråd, Frederiksberg Kommune. Kopi af høringssvarene vedlæ   gges. Hovedtrækkene i bemærkningerne kan sammenfattes i følgende punkter, som kommenteres i notatet: 1.    Positive tilkendegivelser om takstnedsættelse og bemærkninger om at undersøgelser viser, at forældre prioriterer højere kvalitet frem for lav e- re betalingsandel 2.    Bekymring for om kommunerne kompenseres for udgiften 3.    Begrænsning af kommunernes dispositionsmuligheder 4.    Betaling efter barnets alder i stedet for det benyttede dagtilbud er uhen- sigtsmæssigt 5.    Fripladsforældre har mindst glæde af takstnedsættelsen 6.    Kompliceret lovgivning Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget.
2. 1. Positive tilkendegivelser om takstnedsættelse og bemærkninger om at undersøgelser viser, at forældre prioriterer højere kvalitet frem for lavere betalingsandel I flere høringssvar udtrykkes tilfredshed med, at forældrenes økon omi lettes med nedsættelse af den maksimale forældreandel. Der er desuden bemærkninger om, at forældreundersøgelser har vist, at en overvægt af forældre til børn i dagtilbud foretrækker bedre kval itet frem for billigere pasning. Flere tilkendegiver at foretrække, at de økonomiske midler anvendes til sikring af kvaliteten bl.a. gennem flere medarbejdere og bedre fy- siske rammer frem for lavere betaling. Kommentar: Regeringen har med regeringsgrundlaget Nye mål satset på både at lette børn s- familiernes økonomi gennem takstnedsættelse og at forbedre kvaliteten i da   g- tilbuddene. Så ledes vil regeringen afsætte 2 mia. kr. over de kommende 4 år til kvalitetsforbedringer. 2. Bekymring for om kommunerne kompenseres for udgiften I enkelte høringssvar kritiseres det, at kompensationen til kommunerne over bloktilskuddet ikke giver fuld kompensation til alle kommuner. Derfor foreslås det at sikre, at lovforslaget på ingen måde resulterer i, at kvaliteten ændres i nedadgående retning, når lo  vforslaget skal gennemføres. KL anfører, at forslaget medfører væsentlige byrdefordelingsmæssige kons e- kvenser for kommunerne. Kommentar: Det er sædvanlig praksis, at kompensationen til kommunerne sker over blokti  l- skuddet. Det gælder for alle lovforslag. Det kan betyde, at nogle kommuner overkompenseres og andre underkompenseres. Hvis der skal ske æ  ndring af DUT-principperne, må kravet rejses principielt overfor Finansminist eriet. Spørgsmålet om kompensationen til kommunerne f  or merudgifter ved takst- nedsættelsen indgik i forbindelse med kommuneaftalen for 2006 med følgende tekst: ”Der er enighed om, at kommunerne kompenseres for merudgi fter ved takstnedsættelsen for de 0  -3 årige med en a conto blokti lskudsforhøjelse på 400 mio. kr. i 2006. Når det endelige forslag foreligger, efterreguleres kompensat i- onen for 2006 på bloktilskudsaktstykke for 2007.” 3. Begrænsning af kommunernes dispositionsmuligheder KL anfører, at det giver usikkerhed om vilkårene for kommunernes budgetlæ g- ning for 2006, at lovforslaget først fremsættes i efteråret 2005. Herunder krit i- seres det, at betalingsandelen i 2005 for børn i alderen 3 år til skolestart ikke kan sættes op i 2006.
3. Det anføres, at når betalingsandelen fastfryses, har kommuner, som yder et   fri- villigt tilskud til nedsættelse af forældrebetalingen, ikke længere m ulighed for at reducere dette tilskud. Heller ikke hvis det frivillige tilskud har betydet, at betalingsandelen i 2005 er lavere end 25 pct. KL og Københavns Kommune finder det desud en beklageligt at kommuner, som fx på grund af indførelse af pasningsgaranti har forventet at sætte taks t- procenten op i 2006 nu ikke kan gennemføre dette. Kommentar: Selve lovændringen om takstnedsættelse for børn under 3 år og fastholdelse af betalingsandelen for de 3 årige og til skolealderen i 2006 er ikke kompliceret og behøver ikke give usikkerhed ved budgetlægningen, jf. også under pkt. 2. Det er grundlæggende, at ændringer i betalingsregler indebærer ændrede vilkår for kommunerne. Hensigten med at den gældende betalingsandel for børn i alderen 3 år til skol e- alderen ikke kan sættes op er, at forældre med børn i alderen 3 år og til skol e- alderen ikke skal opleve en forøgelse af betalingsandelen i 2006, hvor den sæ   t- tes ned for de mindste børn. Kommuner, som har ydet frivillig tilskud til nedsættelse af taksten til under 25 pct. for børn under 3 år, kan ifølge lovforslaget godt sætte takstandelen op til det nye takstloft på 25 pct. Ifølge kommunernes indberetninger til Indenrigs  - og Sundhedsministeriet vedr. de kommunale budgetter er det ingen kommuner, der for 2005 har budgetteret med en forældrebetaling for børnehaver, der er under 25 pct. Det fastholdes, at takstandelen for børn fra 3 år og til skoleald  e- ren ikke kan sættes op i forhold til 2005. 4. Betaling efter barnets alder i stedet for det benyttede dagtilbud er uhensigtsmæssigt KL og BKF bemærker, at det vil komplicere forældrebetalingsreglerne yderl i- gere, at betalingsandelen i 2006 for de 0-3 årige børn skal følge barnets alder uanset om barnet er i dagpleje/vuggestue eller i børnehave. Det betyder at kommunen, hvis den flytter et barn fra dagpleje/vuggestue til børnehave nogle måneder før barnet fylder 3 år, skal beregne en børnehavetakst både på grun d- lag af 25 pct. og 30/33 pct. Det anføres , at det er uhensigtsmæssigt, at foræ l- drene kan opleve, at taksten for en plads kan ændres (stige eller falde) i nogle måneder a fhængigt af, hvornår barnet flyttes i forhold til dets alder. Kommentar: Med lovforslag tages der hul på en takstnedsættelse f   or hele aldersgruppen ind- til skolealderen. Som det er meldt ud i regeringsgrundlaget, ønskes takstne d- sættelsen ge  nnemført i to etaper, først for børn under 3 år fra 1. januar 2006 og derefter for hele børnegruppen indtil skolealderen fra 1. januar 2007. De t er så- ledes kun i 2006 denne situation vil forekomme.
4. Det kan tilføje, at der også efter de gældende regler er mulighed for, at ko m- munen kan fastsætte taksten i de enkelte dagtilbudstyper, så den følger barnets alder. 5. Fripladsforældre   har mindst glæ  de af takstnedsættelsen BUPL anfører, at for den ca. ¼ af børn i dagtilbud, der modtager fripladsti l- skud i en eller anden udstrækning, vil familierne ikke få samme økonom iske lettelse som de mere velstillede familier, og at lovforslaget således vender den tunge ende nedad med hensyn til lavindkomstfamilierne. BUPL opfordrer rege- ringen til at overveje det hensigtsmæssige og fordelingspolitiske i takstreguleringen. Børnerådet anbefaler at hæve fripladsloftet, så familier med de dårligste beti n- gelser får de s tørste lettelser. Kommentar: Familier, der har fuld friplads stilles hverken bedre eller dårligere. Familier med delvis friplads vil mærke en forholdsmæssig lettelse i betalingen. Hvis taksten nedsættes med 10 pct. falder taksten for familier med den delv  ise fri- plads også med 10 pct. Den øvre grænse for friplads i 2005 er på 395.900 kr. Familier med delvis fr i- plads får også  glæde af nedsættelsen. Der er ikke med forslaget lagt op til en regulering af fripladsloftet. 6. Kompliceret lovgivning BUPL anføre r, at lovgivningen kompliceres og bureaukratiseres, når der med korte intervaller bygges oven på eksisterende ordninger, med risiko for, at overblik og gennemsigtighed fortabes både for kommuner og brugere. Bl.a. henvises til, at lovforslaget med fordel kunne kombineres med andre forslag, og herved opnå en større helhed, sammenhæng og gennemsi gtighed. Kommentar: Det samlede regelsæt om betaling for dagtilbud er blevet mere sammensat som en konsekvens af at imødekomme flere hensyn. Med de ændringer i regels   æ  t- tet, der skal tilgodese større valgfrihed for forældre med børn i dagtilbud, har det været nødvendigt at indføre regler om tilskud og forældrebet aling, der på én gang ikke forfordeler de familier, der vælger et andet dagtilbud til, men he l- ler ikke pålægg   er skatteyderne en merudgift, hvis en familie vælger dyrere ti  l- bud. Familien, der vælger et tilbud, der er dyrere, skal med de nuværende re g- ler selv betale merudgiften ved det frie valg.   Fra 1. januar 2007 gennemføres takstnedsættelsen hele alder   sgruppen indtil skolealderen. Desuden vil bestemmelsen om pasningsgaranti for alle børn fra de er 6 måneder og indtil skolestart gælde for alle kommuner. Det giver anle   d-
5. ning til, at bestemmelserne på dagtilbudsområdet til den tid kan fo  rmuleres på en ny og mere sammenhængende måde.