Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling)
Bilag 45
Offentligt
201193_0001.png
201193_0002.png

REFERAT

Til:Fra:Emne:
Det Udenrigspolitiske NævnUdenrigsministerietDet uformelle EU-udenrigsministermøde (Gymnich) iNewport, Wales, den 1.-2. september2005
J.nr.:Dato:
UP, 500.B.3.b7. september 2005
Det britiske EU-formandskab var vært ved det uformelle EU-udenrigsministermøde(Gymnich) i Newport, Wales den 1.-2. september 2005. Som forventet blevudvidelsesprocessen, særligt med Tyrkiet, et hovedemne. Udenrigsministrene drøftedeendvidere Iran, Rusland (hvor udenrigsministeren rejste Uzbekistan), Vestlige Balkan,Fugleinfluenza, forslag om en bindende international traktat om våbenoverførsler, migration ogden mellemøstlige fredsproces.

Udvidelsesprocessen:

Under drøftelsen af

Tyrkiet

stillede ingen spørgsmål ved, atforhandlingerne skulle indledes den 3. oktober 2005. Fokus var rettet mod Tyrkiets erklæringifm. undertegningen af Ankara Protokollen og forhandlingsrammen. Der var enighed om, atTyrkiets erklæring ingen juridisk betydning havde, men havde medført behov for en EU-reaktion. Der var generelt opbakning bag afgivelse af en erklæring, og formandskabet bad omudenrigsministrenes principielle holdninger til indholdet i en sådan. Den endelige ordlyd villeblive drøftet mellem medlemslandene i de kommende uger. Hovedindholdet i erklæringen så udtil at blive krav om fuld gennemførelse af Ankaraprotokollen samt normalisering af forholdet tilCypern, idet man måtte holde sig for øje, at FN processen ikke påvirkedes negativt. Der villeblive lagt op til en gennemgang af alle elementerne i 2006. Vedr. forhandlingsrammen var derbred opbakning til kommissionens forslag og dermed til en fastholdelse af konklusionerne fraDet Europæiske Råd i december 2004. Den endelige forhandlingsramme vil blivefærdigforhandlet på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 3.oktober 2005. Det må forventes, at der vil komme enkelte forslag fra Østrig, Frankrig ellerCypern.Mht.

Kroatien

konkluderede formandskabet, at man ville afvente det næste task-force møde,som ville finde sted inden næste udenrigsminister rådsmøde den 3. oktober. Her villechefanklager Carla Del Ponte afgive sin vurdering af Kroatiens samarbejde med ICTY. Enrække lande havde forinden argumenteret for en hurtig indledning afoptagelsesforhandlingerne, bl.a. med henvisning til den nylige arrestation af Gotovinasfinansielle rådgiver, Hr. Petrac. Andre understregede, at man måtte afvente task-force mødet,Del Pontes vurdering, og at EU’s krav stadig var, at Kroatien fuldt ud samarbejdede medICTY.

Iran:

EU-Trioen gav en orientering om den seneste udvikling i forhandlingerne om Iransatomprogram. På den baggrund var der generel støtte til, at sagen blev forelagt FN’sSikkerhedsråd, såfremt IAEA’s Generalsekretær den 3. september 2005 konkluderede, at Iranikke levede op til stillede krav. Forelæggelsen skulle ske mhp. at styrke IAEA, men ikke for atdrøfte sanktioner. Der herskede udbredt bekymring over den forværredemenneskerettighedssituation i Iran.

Rusland:

Drøftelsen fokuserede på behovet for en klarere EU-politik i relation til Rusland, ogflere lande opfordrede til, at EU talte med én stemme. Behandlingen af mindretal i Belarus blevkort berørt. Udenrigsministeren rejste situationen i nabolandet Uzbekistan og understregede, atEU måtte reagere på landets manglende opfølgning på Rådets krav.

Vestlige Balkan:

Emnet ville blive prioriteret højt under Østrigs EU-formandskab. Enighedom, at det kommende år ville være afgørende for Kosovos fremtid, og man så frem tilambassadør Kai Eides evaluering af de foreløbige selvstyremyndigheders opfyldelse af FN-standarder. Det europæiske perspektiv var vigtig i en periode, hvor man stod overforstatusforhandlinger. Andre centrale faktorer ville være et tæt samarbejde mellem EU og USAsamt god inddragelse af Beograd. Flere støttede Solanas overvejelser om at arbejde for enudsættelse af folkeafstemningen i Montenegro vedr. statsunionen planlagt i 2006, således atman undgik et tidsmæssigt sammenfald med indledning af Kosovo statusforhandlinger.

Fugleinfluenza:

Anerkendelse af behovet for en intensiveret international indsats for at hindrespredning af sygdommen. Emnet ville blive drøftet af EU’s sundhedsministre i oktober.

Britisk forslag om en bindende international traktat om våbenoverførsler (Arms Trade

Treaty – ATT):

stor opbakning til et britisk initiativ til at indlede forhandlinger i FN-regi omen traktat i 2006, der ville være bindende og dække både legale og illegale overførsler af allekonventionelle våben. Der lå et større arbejde forude mht. at overbevise skeptiske lande om atstøtte en sådan regulering af våbenoverførsler. Udenrigsministrene ville tage spørgsmålet opigen på EU-udenrigsministermødet den 3. oktober 2005.

Migration:

Fokus måtte fastholdes på migrationsspørgsmålet, herunder indgåelse aftilbagetagelsesaftaler med 3. lande og brugen af konditionalitet i udviklingspolitikken. Man villevende tilbage til spørgsmålet i november.

Den mellemøstlige fredsproces:

Drøftelsen blev indledt af Kvartettens udsending, JamesWolfensohn, der var tilfreds med forløbet af den israelske tilbagetrækning og understregede, atden kommende tid ville blive særdeles vanskelig. Mange udfordringer lå forude, men målet varat komme videre – via Køreplanen for Fred - mod en to-statsløsning. Wolfensohn opfordredeEU og USA til at vise reel og vedvarende interesse, og EU til at forbedre koordineringen af sinbistand. Wolfensohns indsats blev meget rost.Udenrigsministeriet
- 2-