Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (1. samling)
Bilag 21, URU Alm.del Bilag 94
Offentligt
137386_0001.png
137386_0002.png
137386_0003.png
137386_0004.png
137386_0005.png
Dansk bistand til IrakI april 2003 bevilgede Folketingets Finansudvalg 350 mio. kr. i bistand til Irak for perioden2003-04. Formålet med bistanden har dels været at afhjælpe en række akutte humanitære behovog dels at støtte genopbygningen af landet efter årene under Saddam Husseins regime.Af de 350 mio. kr. blev 180 mio. kr. afsat til den humanitære bistand, hvoraf ca. 150 mio. kr. erblevet udbetalt ved udgangen af 2004. Midlerne er primært fordelt gennem danske NGOer ogrelevante FN-organisationer med henblik på støtte til bl.a. sundhed, vandforsyning og sanitet,minerydning, internt fordrevne, uddannelse og menneskerettigheder. Hertil kommer udsendelseaf eksperter over Det Internationale Humanitære Beredskab (IHB), herunder et hold ekspertertil identifikation og registrering af massegrave.De øvrige 170 mio. kr. blev afsat til genopbygningsaktiviteter. Der har typisk været tale om pro-jekter, som vil blive gennemført over en længere periode, og hvor inddragelsen af de irakiskesamarbejdspartnere har spillet en central rolle. Den ustabile sikkerhedssituation har imidlertidforsinket flere af de igangsatte projekter, og FN’s tilstedeværelse i Irak er fortsat meget begræn-set. Samlet er der ved udgangen af 2004 udbetalt ca. 84 mio. kr. til genopbygningsaktiviteter iIrak, heraf størstedelen i de sydlige provinser, hvor den danske civile og militære indsats harværet koncentreret. Indsatsen har været fokuseret på en række mindre infrastrukturprojekter,polititræning, fremme af menneskerettigheder og demokrati samt retssektorreform. I løbet af2004 er det lykkedes at tilpasse de dansk støttede projekter til de givne sikkerhedsforhold, oggennemførelseshastigheden må forventes at stige i 2005.Dertil kommer en række mindre projekter, som finansieres via bistandsmidlerne, men gennem-føres af den danske bataljon i Basra. Det er en del af regeringens samtænkningsinitiativ, somskal sikre en tættere koordination mellem Danmarks civile og militære indsatser i internationaleoperationer. Den danske bataljon har ansvaret for projekterne, og fra februar 2005 forventes encivil rådgiver at være på plads i den danske lejr for at kunne bistå med gennemførelsen af aktivi-teterne.Danmark har udover ambassaden i Bagdad etableret en civil styringsenhed i Basra, hvor firerådgivere er tilknyttet med henblik på at bistå de irakiske myndigheder. De danske rådgivere erbeskæftiget med fremme af god regeringsførelse, udvikling af landbrug, retssektorreformer ogdonorkoordination. Desuden er der netop udpeget en ny leder af styringsenheden og vil værepå plads i begyndelsen af januar 2005. Rådgiverbistanden er et centralt element i den civile dan-ske indsats, da irakerne – trods et relativt høje uddannelsesniveau og en vilje til at tage ansvaretfor udviklingen i landet – har behov for støtte til at igangsætte en række fundamentale politiskeog økonomiske reformprocesser.Regeringen har besluttet at afsætte yderligere 150 mio. kr. til bistandsaktiviteter i Irak i 2005-2006. De fremtidige aktiviteter vil bygge videre på erfaringerne med genopbygningsbistandende seneste to år. Der vil især være fokus på at hjælpe irakerne med at opbygge en velfungeren-de, demokratisk retsstat. Desuden vil den danske støtte til landbrugssektoren blive oppriorite-ret.
1
Nedenfor følger en oversigt over de igangsatte danske bistandsaktiviteter i Irak. Tallene i paren-tes angiver de udbetalte midler per 31. december 2004 – for flere af genopbygningsprojekternevil de samlede projektudgifter (udmøntning) være højere, men udbetalingerne vil ske i takt medgennemførelseshastigheden. Planlagte aktiviteter er ikke medtaget i denne oversigt:1. Civile bistandsaktiviteter på nationalt niveauGenopbygningsbistand:International Commission for Missing Persons (ICMP) (1,11 mio. kr.) – ICMP arbejder tætsammen med de irakiske myndigheder for at dokumentere og efterforske sager om for-svundne personer i Irak under Saddam Husseins regime. Vilkårlige henrettelser og bortfø-relser var almindeligt forekommende i den periode, og det skønnes at mellem 300.000 og enmillion irakere forsvandt. ICMP er med til at udvikle strategierne for det videre arbejde,men har samtidig fokuseret på at styrke irakernes egen kapacitet til at videreføre processen.Danmark har støttet opstarten af ICMP’s arbejde.International Rehabilitation Council for Torture Victims (IRCT) (1,06 mio. kr.) – IRCT harfået midler til at hjælpe de irakiske myndigheder med at opbygge et nationalt behandlingssy-stem for torturofre i Irak. Der er fokus på træning af de irakiske aktører og styrkelse af deirakiske institutioner. Samlet udmøntning USD 1 mio.Levering af blodgasapparater til hospitaler (3,47 mio. kr.) – Danmark har finansieret elleveblodgasapparater til irakiske hospitaler. Apparaterne er essentielle for behandlingen af kri-tisk syge patienter, og læger i den vestlige verden vil sjældent gennemføre operationer udenadgang til blodgasresultater.Forundersøgelser relateret til transportkorridorstudie (0,92 mio. kr.) – I samarbejde med deirakiske myndigheder og andre donorer har Danmark bidraget til at kortlægge transportsek-toren i Irak, ikke mindst i de sydlige provinser. Det danske bidrag har fokuseret på brug afvandvejene, herunder havne, kanaler og floder.UNDP’s udviklingsfond for Irak (19,7 mio. kr.) – De danske midler til UNDP’s fond erblevet fordelt på tre projekter: (i) Støtte til fremme af menneskerettigheder og demokratise-ring; (ii) vand- og sanitetsaktiviteter; og (iii) istandsættelse af sundhedsklinikker.FN’s valgforberedelser (25 mio. kr.) – Danmark har gennem FN ydet støtte til forberedel-sen af det forestående valg i Irak den 30. januar 2005.Humanitær bistand:Dansk Røde Kors (10 mio. kr.) – Dansk Røde Kors støtter gennem ICRC hovedsageligvandprojekter, distribution af medicin og hospitalsudstyr samt eftersøgningstjeneste.Caritas Danmark (5,2 mio. kr.) – Caritas udfører i samarbejde med Caritas Irak en rækkeaktiviteter inden for distribution af medicin og retablering af sundhedsklinikker, samt føde-varerationer til underernærede børn.Dansk Flygtningehjælp (25 mio. kr.) – Organisationens indsats vedrører en aftale indgåetmed International Organisation of Migration (IOM) om at koordinere indsatsen for internt
2
fordrevne i Diyala-guvernoratet. Desuden undersøges behovene i Basra-området. Hertilkommer, at der er indgået aftale med WFP om uddeling af fødevarer til internt fordrevne ogandre sårbare grupper.OHCHR (FN’s Kontor for Menneskerettigheder) (3 mio. kr.) – Erfaring har vist, at det ervigtigt, at menneskerettighedskomponenten er med fra første færd. OHCHR arbejdede i2003 med koordination af FNs humanitære indsatser og havde en katalysatorrolle, hvormålgrupperne var øvrige FN-organisationer, andre relevante aktører, NGO'er og befolknin-gen.UNICEF (12 mio.kr) – Det danske bidrag til UNICEF er primært gået til sundhedsydelserog et særligt ”tilbage-til-skole-program”, der formidler grundskoleuddannelse og rehabilite-ring af skoler.IOM har modtaget et bidrag (2 mio. kr.) til varetagelse af fordrevnes humanitære behov,herunder registrering og hjemtransport.OCHA (UNOCHI) (3 mio. kr.) – OCHA er af FN-systemet tildelt hovedansvar for denoverordnede koordination af FN's indsats, samt tildelt det overordnede ansvar for interntfordrevne.WFP (20 mio. kr.) – WFP har målretter sit arbejde i Irak på støtte til de mest sårbare grup-per i landet, særligt blandt kvinder, børn og kronisk syge, samt kapacitetsopbygning af rele-vante irakiske institutioner.UNHCR (20 mio. kr.) – UNHCR’s indsats i Irak fokuserer på støtte til flygtninge, som ven-der tilbage, primært fra lande i regionen, til Iraks sydlige og nordlige egne.
2. Civile bistandsaktiviteter i Basra-områdetGenopbygningsbistand:Polititræning (6 mio. kr.) – Dansk politiinstruktører har siden august 2003 været med til atuddanne irakiske politifolk i Basra-området. De danske instruktører var med til at etableredet regionale træningsakademi for de sydlige provinser. Efter en mindre pause i anden halv-del af 2004 forventes de danske politiinstruktører at genoptage trænings- og monitorerings-opgaverne i januar 2005.Dansk Institut for Menneskerettigheder (DIMR) (5,51 mio. kr.) – DIMR har fået støtte toprojekter i Basra. Dels et projekt der støtter opbygningen af civil samfundsgrupper i områ-det gennem træning og rådgivning, herunder etableringen af et NGO-hus i Basra, og dels etprojekt der støtter det juridiske fakultet på Basra Universitet.Valgseminar for kandidater i Basra-området (0,52 mio. kr.) – Forud for de nationale valgden 30. januar 2005 tog Danmark sammen med den irakiske valgkommission initiativ til etvalgseminar for næsten hundrede kandidater fra Basra-området i begyndelsen af december.Seminaret blev afholdt i Kuwait og gav kandidaterne lejlighed til at drøfte indbyrdes og få etstørre kendskab til valghandlingen.Rådgivningsbistand (9,63 mio. kr.) – I det omfang sikkerhedssituationen tillader det forsø-ger Danmark at bistå med teknisk rådgivning for at fremme genopbygningsaktiviteter gen-nemført af irakiske aktører. Et centralt element har været de fire rådgivere ved styringsen-heden i Basra, der har fokuseret på god regeringsførelse, udvikling af landbrug, retssektorre-
3
former og donorkoordination. Dertil kommer en række rådgivermissioner af kortere varig-hed.Levering af slamsugere til Basra (0 – Betaling ved levering) – I millionbyen Basra har til-stoppede kloaker ført til omfattende sundhedsproblemer, ikke mindst blandt byens fattigstegrupper. De dansk finansierede slamsugere forventes leveret i Basra i marts 2005. Samletudmøntning 6,23 mio. kr.Renovering af Shaiba gaspåfyldningsanlæg (0,3 mio. kr.) – Flaskegas er i store dele af Irakden dominerende energikilde til madlavning og belysning i private hjem. Med dansk støtteer det største gaspåfyldningsanlæg uden for Basra ved at blive sat i stand. Samlet udmønt-ning 15 mio. kr.Udstyr til Basra kornsilo (0,38 mio. kr.) – Danmark har finansieret indkøb af nyt udstyr tilistandsættelsen af den centrale kornsilo i Basra.Renovering af bøjeskibet ”Nessir” (0,85 mio. kr.) – Samhandel med omverdenen via denPersiske Golf har traditionelt udgjort en livline for den irakiske befolkning i de sydlige pro-vinser. Omskiftelige bundforhold og talrige sunkne vrag gør indsejlingsmulighederne van-skelige til de to største havne i området (Umm Qasr og Khor al Zubair), og der vil løbendevære behov for justere navigationsbøjerne. ”Nessir” er det eneste bøjeskib i Irak, og Dan-mark finansierer i samarbejde med de irakiske havnemyndigheder istandsættelse af ”Nessir”gennem en udbudsrunde. Samlet udmøntning 20,5 mio. kr.Studie af mediesektoren i det sydlige Irak (0,15 mio. kr.) – Baltic Media Centre har gennem-ført et studie af mediesektoren i det sydlige Irak. Yderligere aktiviteter inden for mediesek-toren er under overvejelse.Local Governance Fund (0,6 mio. kr.) – Danmark finansierer den såkaldte ’The Local Go-vernance Fund’ (LGF), som har til formål at finansiere mindre projekter identificeret af dedemokratiske valgte lokalråd i Basra provins. Der vil typisk være tale om mindre vedligehol-delsesprojekter, såsom reparation af biveje, elforsyning eller drikkevandsanlæg, hvor de ottelokalråd i provinsen har ansvaret for at udarbejde og prioritere projekterne – og sikre denefterfølgende gennemførelse. Målet er at styrke det lokale demokratiske institutioner gen-nem erfaringer med konkret projektaktiviteter. Samlet udmøntning 10 mio. kr.Styringsenheder/Office for Reconstruction and Humanitarian Affairs (7 mio. kr.) – Finan-siering af den danske styringsenhed i Basra. Dertil kommer støtte til koalitionsmyndig-heden i Basra, som i perioden maj-juli 2003 blev ledet af Ole Wøhlers Olsen, samt finansie-ring af den tidligere styringsenhed i Bagdad.
Humanitær bistand:Folkekirkens Nødhjælp (14,3 mio. kr.) – Folkekirkens Nødhjælp har udført humanitær mi-nerydning i Basra- området, hvor man arbejder med identificere og markere fareområdersamt detonere miner og ammunition. Arbejdet er afbrudt på grund af sikkerhedssituationen.Red Barnet (8,4 mio. kr.) – Red Barnet deltager i den internationale Red Barnet Alliancesindsats Irak, hvor Red Barnet har fået ansvaret for alliancens uddannelsesaktiviteter. Aktivi-teterne vil være centreret omkring Bagdad og det sydlige Irak herunder den næststørste byBasra.
4
Danish Deming Group (10 mio.kr) – Indsatsen har til formål at støtte den igangværendedestruktion af miner og ueksploderet ammunition i og omkring Basra. En væsentlig del afDDGs indsats i 2004 har været opbygning af lokal minerydningskapacitet.Beredskabsstyrelsen (1,8 mio. kr.) – Styrelsen stillede et hold på fire eksperter til rådighedfor FN's humanitære koordinationsenhed i Basra, inklusiv genetablering af kommunikati-onskanaler.3. Civile-militære indsatser i Basra-områdetBåde via de humanitære midler og genopbygningsbistanden har den danske bataljon i Basra fåetmidler til gennemførelse af mindre projekter i operationsområdet. Der har samlet været tale omca. 10 mio. kr. (8,2 mio. kr. via den humanitære bevilling, 1,8 mio. kr. via genopbygningsbistan-den), som især er gået til vandprojekter og istandsættelse af lokale hospitaler og sundhedsklinik-ker. Desuden vil den kommende civile rådgiver ved den danske bataljon blive finansieret afUdenrigsministeriet.Der er etableret et nært samarbejde mellem bataljonen og den civile styringsenhed i Basra, og idet omfang det kan indpasses i den almindelige patruljering vil bataljonen bistå med monitore-ringen af de civile danske bistandsaktiviteter i Basra-området.
5