Skolevalget har skærpet elevernes interesse for politik og styrket deres politiske forståelse. Det viser ny forskning. Skolevalg er sat i kalenderen igen i 2017.
Det landsdækkende prøvevalg i januar, som Folketingets
Præsidium og Undervisningsministeriet tog initiativ til for at få flere unge
til at sætte sig ind i politik og demokrati, er blevet evalueret. Initiativet
har øget elevernes politiske selvtillid og styrket deres politiske kompas.
Op til skolevalget den 29. januar 2015 blev der gennemført
et tre uger langt undervisningsforløb på de tilmeldte skoler, hvor eleverne på
8. og 9. klassetrin modtog særligt tilrettelagt undervisning, der skulle styrke
elevernes demokratiske engagement og viden om valghandlingen.
En forskergruppe bestående af bl.a. professor i
statskundskab ved Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen, har gennemført
en omfattende spørgeskemaundersøgelse både før og efter skolevalg for at
afklare, om undervisningsforløbet har styrket elevernes demokratiske dannelse.
Undersøgelsens hovedkonklusioner er, at:
• Elevernes
politiske selvtillid er øget. Eleverne føler sig mere kompetente til at gøre
sig gældende i politik, og eleverne har større tiltro til det politiske systems
evne til at være lydhør og løse problemer.
• Elevernes
politiske kompas er styrket. Eleverne er blevet dygtigere til at placere
partierne i de rigtige politiske blokke. Samtidig er der tendenser til, at
eleverne har fået en lidt bedre forståelse af grundlæggende ideologier.
• Elevernes
lyst til politisk deltagelse er øget svagt. Resultaterne viser dog ingen
udvikling i elevernes lyst til at engagere sig i forskellige typer af politisk
deltagelse i det kommende år.
• Der
er ingen ændring i elevernes objektive politiske viden. Der er enkelte
indikationer på en positiv udvikling vedr. faktuelle spørgsmål om danske
politiske spørgsmål. Men størstedelen af analyserne tyder på, at skolevalg har
haft et sted imellem ingen og en svag positiv indvirkning på elevernes politiske
viden.
Samlet set finder forskerne, at det er en bedrift i sig
selv, at et så kort og afgrænset forløb som skolevalg har styrket elevernes
politiske dannelse. Forskerne understreger, at eleverne generelt har brugt
relativt lidt tid på skolevalg – 80 % angiver, at de har brugt under 10 timer
inkl. hjemmearbejde. Derfor er det naturligvis begrænset, hvor meget eleverne
kan lære om faktuelle politiske forhold.
Næste skolevalg afholdes i 2017.